BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Perkembangan Islam Di Tanah Melayu

ISLAM DI MELAKA

Islam telah mula bertapak di Melaka seawal abad ke-15. Megat Iskandar Shah yang juga merupakan putera kepada Parameswara merupakan Sultan Melaka yang pertama memeluk agama Islam. Sejak itu Melaka mula berkembang menjadi pusat penyebaran agama Islam. Pada zaman pemerintahan Sultan Muzaffar Shah (1446-1456) Islam telah dijadikan sebagai agama rasmi. Baginda juga turut memperkenalkan undang-undang Islam yang dikenali sebagai Hukum Kanun Melaka. Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan agama Islam dapat berkembang di Melaka. Antaranya adalah ;
  • Peranan Pedagang dari Sumatera - Pulau Sumatera telah menerima Islam seawall abad ke-13. Pedagang-pedagang dari Sumatera telah berdagang di Melaka sambil menyebarkan agama Islam.
  • Peranan Pedagang dari Arab dan India - Di samping berdagang di Melaka, mereka turut menyebarkan agama Islam. Menurut Hikayat Raja-Raja Pasai dan Bustanus Salatin, Islam disebarkan di Melaka oleh pendakwah Arab yang bernama Syeikh Abdul Aziz dari Makkah yang mengislamkan Raja Sri Maharaja, pembesar dan rakyat Melaka. Ada juga yang telah berkahwin dengan penduduk tempatan dan ini menyebabkan Islam berkembang subur di Melaka.
  • Peranan Sultan - Apabila sultan memeluk agama Islam rakyat turut mengikut jejak langkah dengan memeluk agama Islam.
  • Peranan Ulama - Pedagang-pedagang Islam yang berdagang di Melaka turut membawa ulama bersama mereka. Ulama-ulama ini telah menjadi guru agama di Melaka dan mengajar di surau dan madrasah.
  • Sifat agama Islam iaitu toleransi, adil, dan rasional serta meliputi semua aspek kehidupan telah menarik minat golongan istana dan rakyat untuk mneganut agama Islam.





Melaka sebagai Pusat Penyebaran Agama Islam
  • Melaka menjadi pusat penyebaran dan pengajian Islam serta tempat pertemuan ulama dan pendakwah.
  • Sultan menyambut baik kedatangan Islam dan sanggup menghantar pembesar ke Pasai untuk bertanyakan hal-hal agama.
  • Masjid, madrasah dan surau diwujudkan untuk mempelajari agama dan membaca al-Quran.
  • Melaka menjadi pusat pengajian ilmu tasawuf. Ahli tasawauf yang terkenal ialah abdul Karim Al-Jali yang mengarang kitab Insan Al-Kamil.
  • Istana Melaka menjadi tempat menterjemah, menyadur, dan menyimpan kitab agama Islam.
  • Antara kitab yang diterjemah ialah Hikayat Amir Hamzah dan Hikayat Muhammad Ali Hanafiah.
  • Sultan Melaka menerapkan nilai Islam seperti musyawarrah iaitu berbincang bersama pembesar dalam urusan pentadbiran.





FAKTOR-FAKTOR PERKEMBANGAN ISLAM DI NUSANTARA

=> Pengenalan

Telah banyak teori-teori dikemukakan dan diketengahkan tentang cara-cara kedatangan agama Islam ke Nusantara. Terdapat juga pendapat-pendapat yang berkaitan dengan dongeng seperti penerimaan Islam di dalam Hikayat Raja-raja Pasai dan Sejarah Melayu.
1.AhIi-ahli sejarah umumnya berpendapat Islam sudah bertapak di Nusantara semenjak abad ke-13. Walaupun tarikh sebenar kedatangan Islam tidak diketahui tetapi dipercayai Perlak merupakan kawasan pertama menerima Islam berdasarkan catatan Marco Polo yang pernah singgah di kawasan tersebut dalam tahun 1292.
Catatan Ibnu Batuttah menguatkan lagi pendapat tersebut kerana menurut catatannya, ketika beliau singgah di Pasai pada tahun 1345, penduduk di situ telah menganut Islam kira-kira satu abad. Dalam kitab Raja-raja Pasai ada menceritakan tentang peristiwa pengislaman raja negeri tersebut iaitu Merah Silu yang kemudian menukarkan namanya kepada Malikul Saleh. Beliau telah diislamkan oleh seorang pengembara Arab bernama Syeikh Ismail.
 Di samping itu, ada juga pendapat lain yang mengatakan Islam mula sampai di Pantai Timur Tanah Melayu yang dibawa oleh orang-orang Champa. Pendapat ini dikuatkan Iagi dengan terjumpanya Batu Bersurat di Sungai Terasek Terengganu yang bertarikh 1303. Terdapat juga pendapat yang mengaitkan tentang kedatangan Islam seperti yang terkandung dalam Sejarah Melayu. Jelasnya ahlli-ahli sejarah tidak mempunyai kata sepakat berhubung dengan tarikh dan bagaimana Islam mula tersebar di Nusantara.


FAKTOR-FAKTOR PERKEMBANGAN ISLAM DI NUSANTARA

Terdapat banyak faktor yang mempengaruhi perkembangan agama Islam di Nusantara. Antara faktor-faktor tersebut adalah seperti berikut:

1.Perdagangan

Ramai ahli sejarah bersetuju yang agama Islam telah diperkenalkan di Nusantara melaluiperdaganga. Perananpedagang Islam terutama di zaman permulaan Islam di Nusantara amat penting sekali. Para pedagang dari Arab, India dan Parsi telah menumpukan kegiatanperdagangan di rantau ini semenjak abad ke-8 atau ke-9 Iagi.
Kebanyakkan ahli sejarah barat juga berpendapat agama Islam diperkenalkan di Nusantara melalui perdagangan. Pendapat ini berasaskan kepada tiap-tiap pelabuhan terdapat penduduk-penduduk yang beragama Islam. Contohnya di Melaka dan di Aceh yang merupakan pusat-pusat perkembangan Islam di samping pusat-pusat perdagangan di Nusantara. Di pelabuhan-pelabuhan tadi terdapat jawatan Shahbandar yang berfungsi menghubungkan sultan-sultan yang memerintah dengan  pedagang-pedagang  yang berdagang, sama ada dari dalam atau luar negeri.
Melaka telah menjadi sebuah negara Islam hasil daripada kegiatan perdagangan. Setelah Melaka menjadi negara Islam, kegiatan dakwah diperluaskan pula ke Jawa dan Brunei melalui cara yang sama. Akhirnya kedua-dua negara itu mengikut langkah Melaka.
 Brunai telah menerima agama Islam melalui perhubungan yang rapat dengan pedagang-pedagang Islam.Pedagang-pedagang  Jawa yang mempunyai hubungan yang rapat dengan Melaka telah kembali menyebarkan agama Islam di daerah masing-masing. Begitu juga peranan yang dimainkan oleh Aceh setelah jatuhnya Kerajaan Melaka pada tahun 1511 Masehi. Kemewahan yang dimiliki oleh saudagar-saudagar Islam telah menarik hati penduduk tempatan termasuk pihak pemerintah sendiri. Mereka suka dan tertarik hati kepada saudagar Islam kerana kemakmurannya bergantung kepada perdagangan  yang dibawa oleh saudagar tersebut.

Melaka juga menjadi pusat pengajaran Islam di Nusantara. Ini dapat dibuktikan dari Melakalah Islam berkembang ke Pulau Iawa. Ahli-ahli perniagaan  Jawa beramai-ramai datang ke Melaka dan di samping menjalankan perniagaan  ada di antaranya menerima Islam. Sekembalinya mereka ke Jawa, saudagar-saudagar tadi berusaha memperkenalkan Islam di Jawa. Akhirnya atas usaha saudagar-saudagar tadi, Islam telah berkembang di Jawa. Lantaran itu ramai yang berpendapat Jawa diislamkan oleh Melaka.
Teori bagaimana Islam disebarkan ke alam Melayu telah dikemukakan oleh beberapa orang sarjana Barat. Teori yang tertua sekali menyatakan bahawa agama Islam disiarkan ke alam Melayu melalui saluran perdagangan seperti yang telah dikemukakan oleh Tom Pires pada tahun 1515. Teori ini menyatakan bahawa proses islamisasi di kepulauan Melayu dilakukan secara aman oleh pedagang-pedagang yang tinggal di beberapa tempat dan berkahwin dengan wanita-wanita setempat. N. Krom berpegang kepada pendapat yang sama dan beliau menekankan tentang persamaan di antara proses islamisasi dengan proses penyebaran agama Hindu di alam Melayu sebelum kedatangan agama Islam. Beliau juga berpendapat bahawa penyebaran agama Islam itu dilakukan oleh pedagang-pedagang  Islam. Y.H. Kern juga berpegang kepada teori yang sama dan menambah bahawa, apabila peniaga-peniaga yang kaya telah berkahwin dengan keluarga pemerintah setempat, sedikit demi sedikit mereka dapat menguasai politik negeri berkenaan.
Menurut catatan China pula, pedagang-pedagang Islam sudah ada di kawasan perairan Melayu semenjak pertengahan abad ke-7 lagi. Pedagang-pedagang  Islam dipercayai telah mendirikan koloni-koloni mereka di perairan Semenanjung Tanah Melayu dan Sumatera untuk menjalankan kegiatan perdagangan. Selain menjadi perdagangan, saudagar-saudagar tersebut juga menjalankan kegiatan dakwah di kawasan-kawasan yang disinggahi. Ada di antara mereka yang tidak menjalankan kegiatan dakwah tetapi telah memberikan kemudahan kepada golongan pendakwah yang berkhidmat secara langsung dengan mengizinkan pendakwah menaiki kapal-kapal mereka bagi menyebarkan dakwah dari satu pelabuhan ke pelabuhan yang lain. Dengan cara ini Islam dengan cepat tersebar di Nusantara.

2. Perkahwinan

Perkahwinan  merupakan faktor utama dalam perkembangan Islam di Nusantara. Ramai saudagar-saudagar luar, sama ada dari Arab atau India yang beragama Islam telah berkahwin dengan wanita-wanita tempatan atau puteri-puteri raja.  Antara saudagar-saudagar terdapat yang menjadi hartawan. Melalui hadiah-hadiah dan pengaruh, mereka dapat berkahwin  dengan puteri-puteri tempatan.
Sesetengahnya mempunyai hubungan yang rapat dengan pembesar-pembesar tempatan. Dengan kekayaan yang ada, mereka berjaya mempengaruhi wanita-wanita tempatan untuk dijadikan isteri. Malahan, ada saudagar-saudagar yang dapat berkahwin  dengan puteri-puteri dari kalangan anak pembesar terutamanya di zaman Melaka. Perhubungan keluarga teIah memudahkan para pedagang Islam berdakwah secara terus dengan kaum kerabat mereka sendiri.
Selepas perkahwinan, saudagar-saudagar tadi memperkembangkan agama Islam pada isterinya, keluanga isterinya dan seterusnya pada masyarakat tempatan amnya. Proses yang sama akan berlaku yang berakhir dengan seluruh keluarga diraja tersebut memeluk agama Islam. Sudah menjadi tabiat masyarkat Melayu akan mengikut apa yang dilakukan oleh raja-raja dan golongan bangsawan, jadi bila raja-raja dan pembesar-pembesar menerima Islam, amat mudah dan cepat Islam berkembang di kalangan rakyat bawahan.
  Agama Islam juga tersebar melalui perkahwinan  antara raja sesebuah negara dengan puteri raja dari negara yang lain. Proses ini biasanya dipanggiI perkahwinan  siasah. Langkah ini turut membantu penyebaran Islam ke sesebuah negara. Umpamanya perkahwinan  Puteri Pasai dengan Megat Iskandar Syah menyebabkan Islam tersebar ke Melaka.
Putera Parameswara yang beristerikan dengan puteri Sultan Pasai yang beragama Islam telah ditauladani oleh pengikut-pengikut dan rakyatnya kerana hendak mendapat limpah kurnia daripada pemerintah dan daripada pergaulan hidup bermasyarakat.

Sebagaimana yang diketahui Melaka mempunyai tanah jajahan takluk yang luas. Melaka berfungsi sebagai pusat perkembangan agama Islam memain peranan utama mengembangkan Islam di tanah-tanah jajahan takluknya seperti ke Siak, Inderagiri, Rokan, Pahang, Perak dan lain-lain. Pada lazimnya perkahwinan  sering dilakukan di antara putera-puteri Melaka dengan putera-puteri tanah-tanah jajahan tadi. Jadi, putera-puteri Melaka yang beragama Islam bila berkahwin  dengan putera-puteri lain sudah pastilah akan memeluk agama Islam terlebih dahulu. Dengan pemelukan Islam oleh raja-raja tempatan tadi dengan mudah Islam berkembang di kalangan rakyat bawahan.
Schrieke juga turut menekankan bahawa perkahwinan  peniaga Islam yang kaya dengan keluarga diraja setempat telah menjadi faktor utama dalam penyebaran Islam ke seluruh alam Melayu. Walau bagaimanapun, sukar untuk menunjukkan bukti tentang pengislaman yang dilakukan secara besar-besaran di sesuatu daerah tertentu. Hubungan perkahwinan selalunya membawa pengislaman bagi jumlah yang kecil sahaja.

Faktor ekonomi dan sosial menjadi pendorong yang besar ke arah kepesatan berkembangnya agama Islam di kawasan ini. Brunei telah menerima agama Islam melalui perhubungan yang rapat dengan pedagang-pedagang Islam. Pedagang-pedagang Jawa yang mempunyai hubungan yang rapat dengan Melaka telah kembali menyebarkan agama Islam di daerah masing-masing. Begitu juga peranan yang dimainkan oleh Aceh setelah  jatuhnya Kerajaan Melaka pada tahun 1511 Masehi. Kemewahan yang dimiliki oleh saudagar-saudagar Islam telah menarik hati penduduk tempatan termasuk pihak pemerintah sendiri. Mereka ini suka dan tertarik hati kepada saudagar Islam kerana kemakmurannya bergantung kepada perdagangan yang dibawa oleh saudagar tersebut. Mereka kahwinkan puteri-puteri bangsawan dan puteri-puteri orang besar mereka untuk mengekalkan saudagar-saudagar tersebut di tempat itu dan untuk mendapatkan faedah ekonomi. Dengan cara perkahwinan  ini maka keluarga-keluarga yang terlibat dalam perkahwinan  itu dengan sendirinya memeluk agama Islam. 

3. Perluasan kuasa dan faktor politik

Dua buah negara yang memainkan peranan penting dalam penyebaran Islam melalui usaha penaklukan ialah Melaka (pada abad ke-15) dan Acheh (pada abad ke-16 dan 17). Di zaman keagungannya, Melaka telah menakluki banyak daerah dari negeri di Semenanjung dan juga Sumatera seperti Pahang, Kedah, Siak, Rokan dan lain-lain Iagi. Melalui penaklukan  ini, Islam telah disebarkan ke negeri-negeri tersebut. Kebiasaannya, raja di sesebuah negeri yang ditawan tidak sukar diislamkan kerana secara sukarela mereka menerima Islam sebagai satu Iangkah untuk mendapatkan layanan yang baik dari pemerintah negeri yang menawannya. Pengislaman raja sesebuah negeri biasanya diikuti oleh rakyat. Ini sudah tentu menambahkan bilangan orang yang menganut agama Islam. Di zaman kekuatan Melaka dan Acheh dahulu, melalui naungan yang diberikan terhadap tanah-tanah jajahannya, ia telah menyelamatkan negeri-negeri tersebut dari jatuh ke tangan kuasa-kuasa Kristian.

Sarjana Barat, Van Leur mengemukakan teorinya yang mengatakan bahawa proses islamisasi di kepulauan Melayu disokong oleh situasi politik dan juga motif politik. Melaka dikatakan menganut agama Islam kerana bermaksud mendapat sokongan pedagang-pedagang Islam. Hal yang sama juga dikatakan dilakukan oleh kerajaan-kerajaan di pesisir kepulauan Indonesia. Negeri-negeri itu menganut agama Islam untuk mengelak dari pengaruh kerajaan Majapahit. Kerajaan-kerajaan Islam yang baru, menuntut sokongan orang Islam untuk mempertahankan kerajaan mereka yang bercorak Islam. Kerajaan--kerajaan ini mengharapkan pertumbuhan aktiviti perdagangan dengan sokongan dari pedagang-pedagang Islam. Van Leur cuba menumpukan faktor-faktor politik dan ekonomi yang menjadi dorongan kuat untuk kerajaan Melayu menganut agama Islam.

4. Ajaran Islam yang mudah/Ideologi Islam itu sendiri

Faktor yang dikira penting disamping ikutan dan kepatuhan kepada raja mereka, orang Melayu secara beramai-ramai dan suka hati memeluk Islam adalah disebabkan keelokkan ajaran serta keadilan sejagat yang menghapuskan sistem kasta dalam umat manusia yang dibawa oleh Islam. Keadilan dan kebebasan yang tidak membezakan warna kulit dan darah keturunan, menarik minat mereka dalam menghapuskan jurang pemisah dalam serata masyarakat ketika itu.Islam menekankan cara pergaulan yang baik, cara berpakaian, makan dan sebagainya. Dengan perkataan lain, ajaran Islam menganjurkan kebersihan dari kesucian jasmani dan rohani. Ia dianggap sebahagian daripada iman.

Sebelum agama Islam bertapak dan berkembang di Nusantara, penduduk-penduduknya menganut agama Hindu atau mempercayai fahaman animisme yang diwarisi dari datuk nenek mereka.Tetapi kerana aspek ajaran Islam itu Iebih baik dan mudah, menyebabkan agama tersebut akhirnya dapat mengatasi perkembangan agama Hindu.

Faktor kesederhanaan,kesucian dan keluhuran agama Islam itu sendiri yang bertunjangkan kepada ketuhanan yang tunggal dan penyamaan taraf antara sesama Islam, tidak sebagaimana agama Hindu yang dianuti oleh penganut-penganut Melayu sebelum itu yang bertuhankan kepada berhala dan dewa.

Agama Islam dianggap agama yang rasional dan praktikal,mudah difahami dan konsepnya sesuai dengan corak dan sistem hidup orang-orang Melayu. Islam telah melahirkan nilai-nilai murni seperti hidup bantu-membantu, bersifat adil, jujur dan sebagainya. Semuanya ini menjadi tarikan kepada orang-orang Melayu untuk menerima Islam. Akhirnya agama Hindu ditolak secara keseluruhannya oleh masyarakat Melayu.

Wertheims juga rnenunjukkan bagaimana idea persamaan dan harga diri bagi setiap insan dalam masyarakat Islam telah rnenjadi daya penarik yang utama kepada penduduk di kepulauan Melayu daripada sistem kasta Hindu yang diamalkan selama ini dalam kehidupan mereka seharian. Sesungguhnya konsep Islam tentang persamaan telah mendapat sambutan yang rneluas di kalangan rakyat jelata di daerah-daerah yang didatangi oleh pedagang Islam atau daerah-daerah yang dikuasai oleh kerajaan-kerajaan Hindu. Dengan kata lain,pengislaman yang berlaku di daerah ini adalah disebabkan oleh semangat ideologi Islam itu sendiri.

5. Faktor kesusasteraan

Kesusasteraan juga telah menjadi saluran penting kepada penyebaran Islam di Asia Tenggara. Dengan kedatangan Islam, masyarakat Nusantara telah menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa perhubungan utama. Dengan adanya satu bahasa, kegiatan menyebarkan Islam menjadi lebih mudah dan lancar. Kedatangan Islam juga telah memperkenalkan tulisan Jawi. Hasil-hasil sastera Melayu ditulis dalam tulisan Jawi. Hal ini memudahkan para ulama dan pendakwah mengajar tentang ilmu yang berkaitan dengan Islam kerana mereka dapat menguasai tulisan Jawi. Di zaman keagungan Melaka dan Acheh, bahasa Melayu telah dijadikan bahasa pengantar dalam sistem pendidikan mereka. Pelbagai bentuk sastera  Arab seperti syair dan gurindam telah mempengaruhi bahasa Melayu. Hasilnya sastera-sastera Islam telah dikembangkan melalui bahasa Melayu dan ini sudah tentu dapat mengembangkan lagi fahaman orang-orang Melayu terhadap ajaran Islam.

Di samping ajaran agama Islam, terdapat hasil-hasil sastera  Islam berdasarkan kepada cerita-cerita nabi, perwira-perwira Islam dan lain-lain disebarkan oleh bijak pandai Islam ketika itu. Jadi pengaruh agama Islam tersiar dengan meluas di Nusantara dan berjaya dijadikan satu pegangan yang teguh dan kuat sehingga mengkagumkan mubaligh-mubaligh Kristian yang gagal menjalankan usaha-usaha mereka di Nusantara.
Beberapa tokoh karyawan dan ulama Iuar serta tempatan telah menghasilkan karya-karya yang berunsur Islam sama ada dalam bentuk asli ataupun terjemahan dan saduran. Sebahagian besar daripada karya tersebut seperti Hikayat Nabi Bercukur, Hikayat Raja Khandak, Hikayat Amir Hamzah dan sebagainya begitu diminati oleh orang-onang Melayu. Karya-karya ini mengandungi pelbagai unsur yang boleh mendekatkan kefahaman pembacanya kepada ajaran Islam itu sendiri. Bidang kesusasteraan Islam begitu pesat berkembang di Acheh sehingga melahirkan ramai tokoh sastera seperti Hamzah Fansuri dan Nuruddin al-Raniri yang berhasil mengarang pelbagai jenis kitab agama. Kitab-kitab ini kemudiannya disebarkan ke seluruh jajahan takluk dan hal ini sudah tentu membantu penyebaran Islam ke Nusantana.

6. Peranan ahli tasawuf, sufi dan pendakwah

Pengembang-pengembang agama pula sungguhpun mereka bukannya orang yang mula-mula sekali membawa masuk agama Islam ke Melaka, tetapi kedatangan mereka kemudiannya telah memesatkan penyebaran itu bersama dengan ajaran-ajarannya sekali. Islam tiada berkehendakkan pengorbanan yang besar dari penganut-penganutnya yang baru memeluk agama Islam. Walau bagaimanapun, hingga kurun yang keempat belas, penyebaran agama Islam telah disekat oleh Majapahit, negara Hindu yang terakhir dan terbesar sekali di Tenggara Asia. Dengan berpecahnya Majapahit, Islam telah mulai tersebar semula dengan cepatnya.

Bukti-bukti juga menunjukkan yang Mu’awiyah bin Abu Sufyan (661-680M.), iaitu Khalifah pertama Kerajaan Bani Umayyah, telah pernah menghubungi Ratu Sima di Jawa pada tahun 674M. Tetapi baru pada zaman Khalifah Umar Abdul Aziz (717-720M), usaha-usaha dakwah Islamiah menampakkan hasil apabila beliau berjaya mengislamkan Srindravarman, Raja Srivijaya di Jambi pada tahun 718M.
Kegiatan penyebaran Islam dikembangkan oleh ahli-ahli tasawuf dan sufi yang merupakan ulama Islam yang kuat beramal. Kedua-dua golongan ini telah menunjukkan teladan yang baik tentang Islam itu sendiri. Mereka berpakaian bersih, bersopan santun dan bertatatertib sehingga tingkah laku dan tutur kata mereka mempesonakan orang ramai. Di zaman Melaka, golongan ini juga diberi penghormatan yang tinggi oleh pemerintah kerana bijak dalam tutur kata. Nasihatnya didengar oleh sultan dan para pembesar. Di zaman kesultanan Acheh, golongan tasawuf  telah diberi peranan penting dalam pentadbiran. Semasa pemerintahan Sultan lskandar Muda, seramai 22 orang ulama (ahli tasawuf ) telah menganggotai BaIai Gadang yang menjadi pusat bagi membincangkan masalah pentadbiran negara dan masalah agama. Antara mereka termasuklah Hamzah Fansuri dan Nuruddin aI-Raniri. Mereka telah memberi sumbangan yang besar kepada  Acheh dalam kegiatannya sebagai pusat penyebaran Islam di Asia Tenggara.

Sementara pada zaman kerajaan Islam Demak, golongan ini Iebih dikenali sebagai Wali Songo. Mereka memainkan peranan penting dalam penyebaran Islam di Pulau Jawa. Tokoh-tokoh seperti Sunan Ampel, Sunan Bonang dan Sunan Gunung Jati memang tidak asing dalam sejarah perkembangan pengaruh Islam di Jawa dan sekitarnya.

Ada pendapat yang menolak dakwaan agama Islam datang ke Nusantara melalui pedagang sebab pedagang-pedagang Islam berada di Nusantara sejak abad ke 8M lagi. Masakan agama Islam mulai tersebar luas hanya pada kurun 12M. Lagipun kalau agama Islam dibawa oleh pedagang-pedagang, nescaya agama Islam berkembang di peringkat rakyat bawahan kemudian baru diikuti oleh golongan bangsawan dan raja-raja. Jadi, wujud pula pandangan dan pendapat yang mengatakan agama Islam di Nusantara dibawa oleh ahli-ahli sufi yang datang bersama-sama dengan para pedagang bagi tujuan mengembangkan agama Islam. Puak sufi ini terdiri daripada orang-orang yang benar-benar ikhlas dan jujur dalam melaksanakan tugas mengembangkan agama Islam di Nusantara. Peranan puak sufi ini amat jelas bila dianalisa perkembangan Islam di pedalaman kepulauan Indonesia. Terdapat juga ahli-ahli sufi yang melibatkan diri mereka dengan politik contohnya dalam usaha menentang dan menghapuskan kerajaan Hindu-Majapahit di Jawa dan Sumatera. Melalui pengaruh dan usaba-usaha ahli sufi  inilah, agama Islam meluas pengaruhnya di Nusantara. Sebagai buktinya peranan ahli-ahli sufi  ialah masih terdapat pusara-pusara mereka yang dianggap keramat dan menjadi tumpuan penduduk-penduduk tempatan seperti di Jawa, Sumatera dan di Sulu, Filipina. Terdapat juga ahli-ahli tasauf  Islam yang mengembara ke daerah-daerah pedalaman dengan tujuan mengembangkan agama Islam. Di samping itu ada ulama-ulama berusaha menyalin kitab-kitab agama dan falsafah Islam ke dalam bahasa Melayu untuk mengembangkan dengan luasnya pengetahuan Islam di kalangan rakyat di seluruh Nusantara.

Sarjana Barat, A.H. John juga dengan teori yang berpendapat agama Islam bukan dibawakan oleh pedagang-pedagang kerana menjadi sesuatu yang luar biasa jika pedagang begitu berminat untuk menjalankan dakwah agama. Yang berkemungkinan berlaku ialah pedagang-pedagang itu menjadi ahli kumpulan sufi yang tertentu dan dalam pengembaraan mereka, pedagang-pedagang tersebut ditemani oleh syekh sufi  berkenaan.  Ahli-ahli sufi inilah yang sebenarnya menjalankan dakwah agama Islam di alam Melayu. S.Q. Fatimi bersetuju dengan pendapat ini dan menyokong teori proses islamisasi di alam Melayu ini dilakukan oleh ahli-ahli sufi.

7. Kesan Perang Salib / saingan untuk mengatasi perkembangan agama Kristian

Perang Salib yang berlaku pada abad ke-11 hingga abad ke-13 telah mempergiatkan lagi usaha pendakwah.
Perang Salib 1 1096 -1099 M Perang Salib 2 1147 -1149 M Perang Salib 3 1189 -1192 M Perang Salib 4 1240 -1249 M Perang Salib 5 1218 -1221 M Perang Salib 6 1228 -1229 M Perang Salib 7 1240 -1249 M  Akibat dari perang salib ini kedua-dua belah pihak sama ada Islam atau Kristian telah berlumba-lumba mengukuhkan kedudukan dan menjaga kepentingan mereka di timur. Jadi saudagar-saudagar Islam telah berusaha bensungguh-sungguh untuk meluaskan pengaruh mereka dengan mengembangkan agama Islam di Nusantara. Hal yang sama dilakukan oleh orang-orang Kristian, contohnya Sepanyol dan Belanda.Orang-onang Kristian mempunyai matlamat mengkristiankan masyarakat Timur khasnya masyarakat Nusantana.Salah satu tujuannya ialah menghapuskan agama Islam dan mengembangkan agama Kristian tapi gagal, kecuali di kepulauan Philipina dan Pulau Ambon. Lantaran itu orang.orang Barat mulai menggunakan kekerasan untuk mencapai tujuan mereka di atas. Walau bagaimanapun sejarah telah membuktikan yang agama Islam telah berjaya tersebar luas dengan pelbagai cara di seluruh Nusantara.
Schrieke juga cuba menghubungkan faktor penyebaran Islam di kepulauan Melayu dengan usahasaingan untuk mengatasi perkembangan agama Kristian. Konfrontasi di antara Islam dengan Kristian di Asia Barat dan di Semenanjung Iberia di Eropah juga dilanjutkan ke alam Melayu. Pertentangan terus-menerus berlaku antara Portugis dengan peniaga-peniaga Islam, raja-raja Islam dan Arab, Parsi dan India.Faktor saingan ini telah mendorong semangat penyebaran agama Islam. Keadaan ini dapat dianggap sebagai satu usaha untuk menahan pengaruh agama Kristian di sebelah timur.

8. Kekaburan ajaran Hindu

Agama Hindu merupakan satu fahaman yang amat kompleks dan sukar difahami oleh rakyat bawahan.Konsep ketuhanan agama Hindu sukar difahami walaupun agama tersebut telah tersebar ke Alam Melayu semenjak berabad-abad. Agama Hindu mempunyai banyak tuhan; ada tuhan baik, tuhan jahat dan sebagainya. Penganut-penganutnya juga tidak faham tentang konsep hukum-hakam, dosa, pahala dan lain-lain lagi.  Ajaran Hindu juga lebih menitikberatkan soal khayalan, dongeng, dewa-dewa dan lain-lain. Selalunya soal-soal seperti ini hanya difahami oleh sami-sami mereka sahaja. Dengan erti kata yang lain, ajaran-ajaran agama Hindu banyak yang kabur  dan seringkali pula ajaran-ajarannya tidak diterima akal. Keadaan ini telah menjejaskan kepercayaan penganut--penganut agama tersebut.
Sebaliknya agama Islam adalah satu agama yang mudah difahami dan dapat diterima pada akal oleh setiap golongan rakyat, sama ada rakyat atasan atau bawahan tanpa memberatkan diri seseorang penganutnya. Jadi tidak menghairankanlah agama Islam mendapat sambutan yang baik bila ianya diperkenalkan. Hanya dengan menerima konsep ketuhanan yang esa dan Nabi Muhammad sebagai pesuruhNya, maka keislaman seseorang itu sudah diterima.

Penganut-penganut agama Islam dijelaskan dengan sifat-sifat ketuhanan yang sebenar-benarnya. Tuhan yang menjadikan seluruh alam, mempunyai kekuasaan dan tidak menyerupai apa-apa benda sekalipun. Hal ini dengan mudah menarik orang-orang Melayu menerima Islam.

9. Status / perasaan anti sistem kasta

Berbanding dengan ajaran Islam, agama Hindu sangat mementingkan status  atau menekankankonsep kasta. Dalam masyarakat Hindu, manusia dibahagikan kepada taraf yang berbeza-beza: kasta tinggi (Brahmin),kastasederhana (Kesyatria dan Vaisya) dan kasta rendah (Paria). Tiap-tiap orang tidak boleh mengubah kasta.

Ahli-ahli sosioloji moden menjelaskan bahawa lahirnya sentimen pro-Islam yang mendalam di kalangan penganut Islam di kawasan ini terutama sekali di kawasan bandar adalah dipengaruhi dengan kuatnya oleh perasaan anti sistem kasta. Kelas-kelas bawahan dalam masyarakat menyedari bahawa kedudukan mereka tidak ada nilai dalam sistem masyarakat lama. Memeluk agama Islam adalah satu cara yang berkesan untuk membebaskan mereka dari belenggu kasta. Islam dengan ajarannya yang mementingkan persamaan taraf sesama manusia telah menjadi faktor yang utama dalam penukaran agama.

Ajaran agama Islam mengamalkan persaudaraan dan kasih sayang sesama manusia dan penganutnya tanpa mengira warna kulit bangsa, taraf dan kekayaan. Hal ini amat sesuai dengan cara hidup orang-onang Melayu yang hidup turun-temurun secara bentolong-tolongan melalui sistem bergotong-royong. Masyarakat Nusantana juga terkenal dengan sifat-sifat halus dan berbudi bahasa.

Sungguhpun sistem kasta di gugusan pulau-pulau Melayu tidak begitu keras diikuti sebagaimana yang diamalkan di India, tetapi tidaklah benar sama sekali jika dianggap bahawa tidak ada perbezaan taraf di kalangan masyarakat orang beragama Hindu di gugusan pulau-pulau Melayu pada masa itu.
Bersama dengan kedatangan agama Islam itu pula wujudnya keamanan, ilmu pengetahuan, kepandaian menulis dan membaca, keadilan sosial dan kemajuan, sebagai gambaran daripada keluhuran dan kesucian agama tersebut. Salah satu daripada ajaran Islam ialah wajib percaya kepada adanya syurga dan neraka, orang yang berbuat baik mendapat pahala iaitu balasan baik di dalam syurga, orang yang berbuat jahat pula akan menerima balasan azab dan dimasukkan ke dalam neraka


10. Pengaruh pemerintah
Pengaruh agama Islam yang mula berkembang di Nusantara telah mendapat tempat di kalangan raja dan pembesar . Pengislaman raja-raja telah membantu perkembangan Islam. Masyarakat Melayu terkenal sebagai masyarakat yang taat kepada raja. Mereka mudah terpengaruh dengan perbuatan dan kata-kata raja. Biasanya kata-kata raja juga dianggap undang-undang muktamad.  Apabila raja dan pembesar  sesebuah negeri menganut Islam, secara tidak Iangsung rakyat  jelata turut mengikut jejak langkah mereka. Keadaan ini juga diikuti oleh penduduk di negeri-negeri jajahan. Akhirnya, Islam berkembang luas di semua daerah Nusantana.

Susunan masyarakat juga boleh membantu penyebaran Islam. Mengikut sistem Hindu di mana terdapat struktur masyarakatnya yang berbentuk fiudal, kedudukan seorang raja di segi agama merupakan penjelmaan dewata. Contoh tauladan yang dilakukan oleh pembesarnya selalunya diikuti oleh rakyat. Maka pengislaman raja Melayu bererti peng-islaman rakyatnya juga.

Selain itu, peranan yang dimainkan oleh Syahbandar  dalam perkembangan Islam adalah amat penting. Syahbandar  merupakan pegawai yang berkuasa di pelabuhan-pelabuhan. Peranannya mengutip cukai dan menjadi perantara antara pedagang dengan sultan. Biasanya Syahbandar  mempunyai pengaruh di kalangan raja dan para pembesar serta nasihatnya diikuti oleh raja dan pembesar .

Di dalam menyebarkan Islam,Syahbandar  telah membawa masuk ahli-ahli agama. Sering juga seseorang Syahbandar  bersikap pilih kasih iaitu hanya pedagang-pedagang Islam sahaja diberi keutamaan berniaga di pelabuhan yang dikuasai. Ini menggalakkan pedagang-pedagang bukan Islam menganut agama Islam untuk mendapat kedudukan istimewa. Hal ini sudah tentu mendatangkan sekurang-kurangnya dua kebaikan iaitu perdagangan berkembang pesat dan bertambahnya bilangan orang yang menganut Islam. Apabila golongan ini pulang ke tempat asal, sudah tentu mereka dapat mempengaruhi kaum keluarga supaya menerima ajaran Islam.

11. Kekosongan jiwa kerana belum ada agama

Sungguhpun sebahagian besar masyarakat Melayu di Nusantana beragama Hindu, ada  juga yang tidak mempunyai agama. Mereka mengamalkan kepercayaan animisme. Mereka menyembah dan mempercayai penunggu, pawang, jin dan objek-objek yang dianggap ganjil dan dipercayai mempunyai kuasa. Dengan perkataan lain, mereka belum Iagi mempunyai satu pegangan khusus dan sebenar.Jiwa mereka masih kosong. Kedatangan Islam membawa ajaran yang rasional dan telah mengubah fikiran mereka dan akhirnya diterima sebagai pegangan hidup.

Huru-hara akibat perpecahan dalam Iapangan siasah dan pemikiran agama telah terbukti merupakan suatu faktor yang penting dalam penyebaran agama Islam. Melaka telah menerima Islam sebagai senjata siasah untuk digunakan bagi menentang Majapahit Hindu itu. Lain-lain kerajaan beraja yang telah merdeka dari Majapahit telah juga berbuat demikian.
Kekosongan dalam segi pemikiran agama yang merupakan huru-hara siasah  di Tenggara Asia pada penghujungan kurun yang keempat belas hanya dapat diisi oleh Islam.

12. Kelemahan pengaruh Hindu dan Buddha

Kelemahan pengaruh Hindu dan Buddha telah mendorongkan kepada penukaran dan agama tersebut kepada agama Islam. Lagipun aliran fikiran yang menjadi panduan hidup orang Hindu banyak yang bertentangan dengan tradisi penduduk tempatan. Sebaliknya pula, Islam menarik fikiran mereka menyebabkan mereka berasa senang hati memeluk agama Islam.

13. Corak maritim kawasan

Asal-usul kedatangan Islam ke alam Melayu ditentukan oleh corak maritim kawasan yang menerima pengaruh agama iaitu kawasan persisiran. Kemudahan perjalanan seperti ini membolehkan agama Islam dari Melaka tersebar lebih jauh ke bahagian utara pesisir Pulau Jawa, Kepulauan Sulu dan Brunei. Melaka berperanan menyebarkan agama Islam kerana adanya faktor-faktor tertentu. Di antara peranan sultan iaitu Sultan Muzaffar Syah di mana baginda telah berusaha mengukuhkan dan menyebarkan agama Islam di Melaka dan kawasan berhampiran dengannya. Sultan Muzafar menjadikan hukum Islam sebagai asas pemerintahan baginda. Kumpulan dakwah pula telah berusaha mengajar hukum Islam dan dengan ini dapat membentuk peningkatan tentang kefahaman dalam Islam. Tambahan pula sultan Muzaffar memberikan galakan kepada pendakwah bagi melaksanakan rancangan untuk mengembangkan Islam. Antara pendakwah yang terdapat iaitu Kadi Melawar, Sayid  Abdul Aziz, Maulana Abdul Sadar dan sebagainya. Mereka ini berasal dari Tanah Arab. Semasa pemerintahan Sultan Mansor Syah, dakwah islamiah telah berkembang dengan meluas ke seluruh Asia Tenggara terutamanya ke Gugusan Kepulauan Melayu. Pendakwah dari Melaka telah pergi ke Pulau Jawa, Pulau Borneo dan sebahagian Selatan Filipina untuk menyerarkan agama Islam.

KESIMPULAN

Setelah penerangan yang panjang lebar di atas berdasarkan kepada fakta-fakta yang telah dikumpul, maka dapatlah disimpulkan bahawa agama Islam berkembang di Nusantara bukanlah disebabkan oleh satu-satu faktor yang tertentu, malah terdapat 13 faktor yang masing-masing turut mempengaruhi antara satu sama lain. Antara sebab-sebabnya ialah perdagangan iaitu melalui para pedagang yang turut menjadi atau membawa bersama mereka ahli tasauf  atau ahli sufi atau pendakwah  yang menonjolkan sifat-sifat positif, disamping ideologi ugama Islam itu sendiri yang mudah difahami, bersifat rasional, universal dan tidak mengamalkan kasta, menarik perhatian masyarakat Melayu berbandingn dengan agama Hindu dan Budha yang juga kurang pengaruhnya pada waktu itu. Justeru pemelukan agama Islam di kalangan para pembesar dan raja merupakan pemangkin perkembangan agama Islam di Nusantara memandangkan sifat masyarakat Melayu itu sendiri yang taat kepada raja, menyebabkan mereka turut memeluk ugama Islam. Pada masa yang sama, perkahwinan  saudagar luar sama ada dari Arab atau India yang beragama Islam dengan wanita-wanita tempatan atau puteri-puteri raja juga turut menyumbang. Senario ini juga berlaku iaitu perkahwinan antara putera-puteri Melaka dengan putera puteri tanah-tanah jajahannya. Kekosongan jiwa kerana belum ada agama yang merupakanhuru-hara siasah di Tenggara Asia pada penghujungan kurun yang keempat belas yang berlaku juga menyebabkan masyarakat Melayu mudah menerima Islam.Kesemua ini juga berkait rapat dengan corak maritim kawasan Nusantara yang mudah menerima pengaruh agama melalui kawasan persisiran Selat Melaka

RUJUKAN

*        Abdul Rahman Hj. Abdullah, Dr.,Sejarah & Tamadun Islam,Pustaka Ilmi, 2002 
*        Ahmad Hj. Hashim, B.S. (hons) U.M.,STPM Sejarah Islam,Pustaka Sri Murni, 1989 
*        Azhar bin Mad Aros, Sejarah Islam untuk STPM, IBS Buku Sdn. Bhd., 1991
*        Dusuki bin Hj. Ahmad,Ikhtisar Perkembangan Islam,Dewan Bahasa dan Pustaka, Kementerian Pelajaran Malaysia, 1987
*        Ismail Hamid, Dr.,Peradaban Melayu & Islam, Fajar Bakti Sdn. Bhd., 1985
*        Mohd Masir Ripin,Tamadun Islam & Tamadun Asia 1,Pusat Pengajian Islam dan Pembangunan Sosial, Universiti Teknologi Malaysia, 2003
*        www.members.tripod.com/PBMUM/sejarah/26.html - 17k,(30/04/05 7.17am)